Risico Inventarisatie en Evaluatie (RI&E)
18-08-2015 09:08
Werkgevers moeten periodiek de arbeidsrisico’s in hun organisatie in kaart brengen met de RI&E. En maatregelen nemen om die risico’s weg te nemen of te verkleinen in een plan van aanpak. Maar lang niet elk bedrijf doet dat.
Op die manier blijven de noodzakelijke maatregelen achterwege om werknemers veilig en gezond te laten werken. Soms is dat uit gemakzucht of onwil. Maar dat is lang niet altijd zo. Uit het eerder deze zomer verschenen rapport blijkt dat het in sommige gevallen gewoon niet eenvoudig is om de risico’s op en rond het werk waar te nemen. Dat zorgt voor een onbewust onvolledige risico-inventarisatie.
Gebrek aan kennis
Waar werkgevers onvoldoende kennis hebben over de risico’s in hun organisatie, kan het voorkomen dat zij verkeerde afwegingen maken. Maar soms speelt er simpelweg een gebrek aan kennis over de RI&E mee. Dat maakt dat met name werkgevers in het midden- en kleinbedrijf soms verzuimen om een risico-inventarisatie en -evaluatie uit te voeren of deze actueel te houden.